Jordi Folck
Tornar a Galeria

Sinopsi

El llibre s’estructura en vuit quaderns que l’autor J.Folck rep a casa seva per part d’una dona d’avançada edat que, abans de morir, vol donar llum als obscurs episodis succeïts a l’escola de Saint Mary a les darreries de l’any 1938. A través d’aquell manuscrit se’ns narra l’ingrès dels germans Alfons i Esther Dadrindge a una escola religiosa a la ciutat d’Ely, propera a Londres, on regna la disciplina i el sotmetiment a les regles de la comunitat religiosa. Un escamot de gossos salvatges, els Rottweilers, executen la més fèrria vigilància per evitar fugides i per protegir els tresors que la Comunitat guarda del temps de les colònies. La desaparició d’alguns dels seus alumnes portaran als infants a posar-se a la boca del llop, encarnat en la figura del degà, John Dean, que guarda un paorós secret.

Encastada a una teranyina de suspens i terror el lector trobarà una història de denúncia de la hipocresia religiosa, una història d’amor maleït i impossible entre adolescents, el mal posat al servei de la intel·ligència, teranyina i alhora mosaic on s’asseu aquesta novel·la gòtica que l’any 2005 aconsegueix el premi Barcanova de literatura juvenil i de la qual el crític literari Andreu Sotorra diu: “El relat és d'aquells que, llegits en una nit de llamps i trons, pot acabar fent posar els pèls de punta”. ...i afegeix més tard: “una de les novel·les que, en un stablishment literari normal, ja hauria saltat a les llistes d'honor i hauria traspassat fronteres tant d'edat lectora com culturals.

L’homenatge als grans clàssics de la literatura, especialment a Dickens, (la lectura d’un dels seus llibres, “Grans esperances” salvarà la vida a la protagonista) però també a Emily Bronte, William Blake i Arthur Conan Doyle n’és una de les peces claus de “El Manuscrit de les bèsties”, sens dubte, la millor novel.la de l’autor tant per l’atmosfera aconseguida com pel dibuix dels personatges,i per l’encaix de la trama que en lloc de ser una són dues: la dels germans Dandridge en la seva experiència a l’escola de Saint Mary a l’Anglaterra de 1938 i la de l’escriptor que reb el manuscrit –que du el mateix nom de l’autor en un joc de certa perversitat literària– del qual vol apoderar-se per publicar-lo sota el seu nom.

El libre te tres inicis i dos finals i constituiria un perfecte guió cinematogràfic –veieu crítica publicada a la revista CLIJ– per la seva dosi de suspens, mala llet, romanticisme, el que seria una versió jovenívola del “Doctor Jeckyll i Mister Hyde” amb tocs de Jane Austen i efectes especials del cinema més actual. Una pel·lícula que be mereixeria també el qualificatiu de “gòtica”.

La Novel·la gòtica, nascuda a partir de l’any de la publicació del libre El Castillo de Otranto (1764), es va considerar com una reacció contra la Ilustració o el segle de les Llums (XVIII) quan es sostenia que, només per la raó, es podia arribar al coneixement autentic, que la felicitat humana depenia del domini de la passió i de les normes establertes, la qual cosa donà lloc al puritanisme

Les novel·les gòtiques parteixen de la passivitat, l’obediència i la ignorància femenina i defineixen una doncella , tancada en una pressó marital o perseguida per part d’un autoritari familiar masculí.

Es tracta de la dramatització dels perills de la condició de la dona en un món d’homes.

El món de la novel·la gòtica és ple de personatges tràgics obligats a una recerca imposible i eterna i desvetlla el costat fosc dels essers humans, les seves pors profundes, les seves bèsties.

Al “Manuscrit de les bèsties” el degà JOHN DEAN és l’il.lustrat, un ésser pur que representa l’esperit de la la IL.LUSTRACIO. Per reacció a ell, dos personatges construeixen el nucli de la història representant l’EMOCIÓ, EL CONEIXEMENT. La seva trajectòria, la seva odissea en un món d’adults representa el per què de la novel·la gòtica que donaria obres tan memorables com EL MONJE DE MATTHEW LEWIS (1796) FRANKENSTEIN O EL MODERNO PROMETEO (1818) DE MARY SHELLEY, LOS MISTERIOS DE UDOLFO DE ANNE RADCLIFF, EL VAMPIR, DE POLIDORI, MELMOTH EL ERRABUNDO, DE ROBERT MATURIN , entre altres…